ΜΕΙΩΣΗ ΡΥΠΩΝ

Μας κάνουν τη ζωή… ποδήλατο

| Εκτύπωση | 30/10/2011 | Του Χαράλαμπου Θεοπέμπτου

Ο περί Ρύθμισης της Διακίνησης Ποδηλάτων Νόμος του 2011

Δύο σημαντικά θέματα τα οποία θα πρέπει να διορθωθούν στο προτεινόμενο νομοσχέδιο, το οποίο αναμένεται να βοηθήσει πολύ στη χρήση ποδηλάτου στην Κύπρο

Το ποδήλατο είναι φτηνό, δεν προκαλεί καμιά μόλυνση, είναι αθόρυβο, δεν χρειάζεται καύσιμα, χρειάζεται λιγότερο χώρο και πολύ πιο φτηνή υποδομή από το αυτοκίνητο και επιπλέον βελτιώνει την υγεία

Ευρωπαϊκές κυρίως πόλεις προωθούν εδώ και δεκαετίες τη χρήση ποδηλάτου, γιατί το ποδήλατο είναι φτηνό, δεν προκαλεί καμιά μόλυνση, είναι αθόρυβο, δεν χρειάζεται καύσιμα, χρειάζεται λιγότερο χώρο και πολύ πιο φτηνή υποδομή από το αυτοκίνητο και επιπλέον βελτιώνει την υγεία. Κανένα άλλο μεταφορικό μέσο δεν προσφέρει τόσα πλεονεκτήματα, εκτός φυσικά από το περπάτημα. Το προτεινόμενο νομοσχέδιο αναμένεται να βοηθήσει πολύ στην προώθηση του ποδηλάτου στην Κύπρο αλλά υπάρχουν δύο σημαντικά θέματα τα οποία θα πρέπει να διορθωθούν:

Απαγόρευση στα πεζοδρόμια

Όπως ήδη έχω αναφέρει και γραπτώς στο υπουργείο, διαφωνώ έντονα με την απαγόρευση κίνησης των ποδηλάτων στο πεζοδρόμιο.

Η απαγόρευση αυτή είναι θεωρητικά σωστή, αλλά επειδή στην Κύπρο ακόμη δεν έχουμε υποδομές, σας διαβεβαιώνω ως ποδηλάτης ότι όταν οδηγώ στο οδόστρωμα το αίσθημα ανασφάλειας είναι μεγάλο και το πεζοδρόμιο είναι η μόνη ασφαλής επιλογή. Μια απαγόρευση όπως αυτή που αναφέρεται στο 11(α) θα πρέπει να μπει σε εφαρμογή μόνο όταν υπάρχουν οι υποδομές, διαφορετικά αυτό θα κρατήσει τους ποδηλάτες μακριά. Σε πολλούς δρόμους 4 λωρίδων, όπου οι αυτοκινητιστές αναπτύσσουν μεγάλες ταχύτητες, το πεζοδρόμιο είναι σωτήριο για τους ποδηλάτες.

Είναι σχεδόν σίγουρο ότι αν δεν αφαιρεθεί αυτή η πρόνοια, με τις ελλείψεις υποδομών και τον τρόπο που κινούνται τα αυτοκίνητα στην Κύπρο, θα μειωθούν αντί να αυξηθούν οι ποδηλάτες στις κυπριακές πόλεις αφού η απαγόρευση αυτή συνοδεύεται στο 27(3)(δ) και με πρόστιμο €500 ή /και 15 μέρες φυλάκιση!

Σχάρες ομβρίων

ΤΑ ΠΟΔΗΛΑΤΑ δρόμου έχουν συνήθως πολύ λεπτά ελαστικά και οι σχάρες των ομβρίων στους δρόμους αποτελούν πολύ μεγάλο κίνδυνο για τους ποδηλάτες αυτούς, αφού παγιδεύουν τον τροχό και προκαλούν απότομη πτώση του ποδηλατιστή. Το πρόβλημα λύνεται πολύ απλά αν τα κενά στη σχάρα τοποθετηθούν λοξά, αν είναι κάθετα στο πεζοδρόμιο ή αν τα διάκενα έχουν κάποιο άλλο σχήμα.

Γι' αυτόν τον λόγο στο 21(1) ορθά απαγορεύονται οι σχάρες με διάκενα παράλληλα με την κατεύθυνση του ποδηλάτου, αλλά δεν γίνεται καμιά αναφορά σε υποχρεώσεις αλλαγών στους υπόλοιπους δρόμους.

Θα πρέπει να περιληφθεί πρόνοια ούτως ώστε να μην τοποθετούνται πλέον πουθενά αυτές οι σχάρες και να γίνονται αλλαγές εκεί όπου γίνονται μεγάλης έκτασης επισκευές.

Επόμενα βήματα

Υπάρχουν πολλά άλλα πράγματα τα οποία λείπουν από το νομοσχέδιο και χρειάζεται να γίνουν για την προώθηση του ποδηλάτου, όπως για παράδειγμα:

· Η υποχρέωση του κράτους να προχωρήσει σε αλλαγές στα φώτα τροχαίας με ειδικές διευκολύνσεις στους ποδηλάτες.
· Μείωση του ορίου ταχύτητας στις οικιστικές περιοχές, μέτρα κατευνασμού με δυσκολίες στη διαδρομή για μειωμένες ταχύτητες και "περιοχές με σπίτια" (Home Zones) με 7χμ. την ώρα, όπου πεζοί και ποδηλάτες έχουν προτεραιότητα από τα αυτοκίνητα.
· Υποχρέωση για εγκατάσταση χώρων στάθμευσης ποδηλάτων οι οποίοι διαθέτουν καλό φωτισμό, ασφάλεια και προτεραιότητα στις γυναίκες.
· Συνδυασμός με τις δημόσιες μεταφορές με εξαιρετικούς χώρους στάθμευσης κοντά σε σταθμούς λεωφορείων, μεταφορά ποδηλάτων πίσω από λεωφορεία και εύκολη ενοικίαση ποδηλάτων.
· Καλά προγράμματα εκπαίδευσης σε όλες τις σχολικές ηλικίες, ειδικοί χώροι εκπαίδευσης και εξέτασης και πολύ αυστηρή εκπαίδευση στους αυτοκινητιστές πώς να συμπεριφέρονται και να αποφεύγουν τα δυστυχήματα με ποδήλατα.
· Στο εξωτερικό υπάρχει ειδική νομική κάλυψη για παιδιά και ηλικιωμένους· σε όλα σχεδόν τα δυστυχήματα με ποδήλατο η ευθύνη βαραίνει τον αυτοκινητιστή και αυστηρή εφαρμογή των νόμων που προστατεύουν τον ποδηλάτη.

Οι πιο πάνω προτάσεις είναι παρμένες από τη μελέτη των John Pucher and Ralph Buehler. (2008) με τίτλο "Making Cycling Irresistible: Lessons from The Netherlands, Denmark and Germany

Ενθαρρύνει την κοινωνική ζωή

•ΤΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ είναι ένα μεταφορικό μέσο που ενθαρρύνει την ανάπτυξη και διατήρηση της κοινωνικής ζωής και συνοχής στις πόλεις.
•Οι χαμηλές ταχύτητες επιτρέπουν στους πολίτες να συναντιούνται μεταξύ τους και να επικοινωνούν. Τους επιτρέπουν να έχουν στενή επαφή με τις εξελίξεις στην πόλη και τις αλλαγές και τις ανάγκες της.
•Το ποδήλατο είναι ένα μέσον που βοηθάει στην κοινωνική ισότητα και συνοχή. Όλοι πάνω στο ποδήλατό τους είναι ίσοι: Πλούσιοι ή φτωχοί, άνδρες ή γυναίκες, παιδιά ή ηλικιωμένοι μπορούν να αισθάνονται κάτοχοι και χρήστες του ίδιου προσιτού αγαθού.
•Επάνω στο ποδήλατο κατανοούμε καλύτερα ότι είμαστε όλοι ισότιμα μέλη του κοινωνικού συνόλου.
•Οι οδικές μας μετακινήσεις με ποδήλατο δεν επιβαρύνουν τη ζωή των υπολοίπων συμπολιτών μας με θόρυβο και ρύπους.

Ποδηλασία και υγεία

• Η ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ με ποδήλατο μάς προσφέρει την ευκαιρία για μια θαυμάσια αεροβική άσκηση. Η ποδηλασία βελτιώνει την ψυχική και σωματική μας υγεία.
• Το ποδήλατο προσφέρει μια ήπια, προσιτή και οικονομική μορφή άσκησης, κατάλληλη για όλες τις ηλικίες.
• Μας κρατάει σε επαφή με τη φύση, τις αλλαγές των εποχών, της θερμοκρασίας και του φωτός, συντελώντας στη σωστή ρύθμιση του βιολογικού μας ρολογιού που η σύγχρονη καθιστική ζωή και μηχανοκίνητη μετακίνηση έχουν απορρυθμίσει.
• Το ποδήλατο μάς προσφέρει ψυχική ευφορία και ισορροπία. Οι βόλτες με το ποδήλατο μάς προσφέρουν τη δυνατότητα να γνωρίσουμε περισσότερες γωνιές της πόλης μας, να ζήσουμε στιγμιότυπα της καθημερινότητάς της αλλά και να σκεφτούμε αποστασιοποιημένοι από το άγχος των καθημερινών μας υποχρεώσεων.
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΘΕΟΠΕΜΠΤΟΥ

απο:Λαμπρο,Κωνσταντινα,Τηλεμαχο,Ευη,Αλεξανδρο

http://www.sigmalive.com/simerini/environment/432369

Categories: ,

Leave a Reply