Το ποδήλατο αποτελεί ένα οικονομικό και σχετικά άνετο μέσο μεταφοράς

Είναι βέβαιο πως το ποδήλατο αποτελεί ένα οικονομικό και σχετικά άνετο μέσο μεταφοράς, κυρίως όσον αφορά τις πόλεις. Είναι επίσης σημαντικό το γεγονός ότι δε ρυπαίνει το περιβάλλον με καυσαέρια και ηχορύπανση. Επομένως, θα ήταν η μαζική χρήση ποδηλάτων στις πόλεις αναμφίβολα μία από τις καλύτερες λύσεις για την καταπολέμηση της ρύπανσης του περιβάλλοντος, αλλά και ενάντια στην οικονομική κρίση που διέπει την κοινωνία στις μέρες μας.

Ας λάβουμε υπόψη μας δύο πόλεις του κόσμου, που όπως θα διαπιστωθεί παρακάτω είναι πλέον αντίθετες στο θέμα της χρήσης ποδηλάτου ενάντια στην κυκλοφοριακή συμφόρηση κ στα προβλήματα που αυτή προκαλεί. Έχουμε λοιπόν απ’ τη μια το Άμστερνταμ, της Ολλανδίας και από την άλλη το Πεκίνο, στην Κίνα.


Η κυκλοφοριακή συμφόρηση αποτελεί πλέον δυσάρεστη καθημερινότητα για τους κατοίκους της κινεζικής πρωτεύουσας. Οι δρόμοι της μεγαλούπολης στους όποιους μέχρι πριν από λίγα, μόλις, χρόνια κυκλοφορούσαν σχεδόν αποκλειστικά ποδήλατα κατακλύζονται σήμερα από τέσσερα εκατομμύρια αυτοκίνητα. Οι αρχές του Πεκίνου ανακοίνωσαν ότι δέκα χιλιάδες αυτοκίνητα αγοράζονται κάθε εβδομάδα και αναγνωρίζουν ότι οι τεράστιες επενδύσεις για την ανάπτυξη υπερσύγχρονων δικτύων μαζικής μεταφοράς δεν έχουν αποφέρει την αποσυμφόρηση στους δρόμους.

Η δραματική αύξηση των αυτοκινήτων στην κινεζική πρωτεύουσα δεν άλλαξε μόνο τα δεδομένα στις μετακινήσεις των κατοίκων της, αλλά επιδείνωσε και το πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Σε μια προσπάθεια να αμβλύνουν την κατάσταση, οι τοπικές αρχές επένδυσαν δισεκατομμύρια δολάρια στην ανάπτυξη δικτύων μαζικής μεταφοράς. Εντούτοις, η επένδυση αυτή αποδείχθηκε ανεπαρκής. «Απαιτούνται γενναία μέτρα από την κυβέρνηση», υποστηρίζει ο καθηγητής του πανεπιστημίου του Πεκίνου, Ου Γκουόλι. Ο τελευταίος υποστηρίζει ότι το κόστος των χώρων στάθμευσης στο κέντρο της πόλης πρέπει να αυξηθεί, αλλά και να δοθούν κίνητρα προκειμένου οι πολίτες να στραφούν και πάλι στα ποδήλατα, ιδιαίτερα όταν πρόκειται να διανύσουν μικρές αποστάσεις.


Αντίθετα, το Άμστερναμ κατακλύζεται κυρίως και πάνω απ' όλα από ποδήλατα... πολλά ποδήλατα! Στο Άμστερνταμ του 2007 ο ανυποψίαστος πεζός, άρτι αφιχθείς τουρίστας, κινδυνεύει περισσότερο να «συγκρουστεί» με ένα από τα χιλιάδες διερχόμενα ποδήλατα παρά με οποιοδήποτε μηχανοκίνητο όχημα. Η προτεραιότητα είναι αδιαμφισβήτητη: προηγείται ο ποδηλάτης. Ο πεζός πρέπει να περιμένει υπομονετικά να περάσει απέναντι αφού κοιτάξει προσεκτικά αν είναι άδειος ο ποδηλατόδρομος.

Οι Ολλανδοί απολαμβάνουν περήφανα, έως και προκλητικά, την κυριαρχία του ποδηλάτου στην πόλη τους και τη ζωή τους - άλλωστε είναι κάτι που κέρδισαν οι ίδιοι όταν πριν από περίπου τριάντα χρόνια εξόρισαν σχεδόν απόλυτα τα αυτοκίνητα από το κέντρο του Άμστερνταμ, δίνοντας άμεση προτεραιότητα στα ποδήλατα.

Δεν είναι καθόλου τυχαία, κατά τη γνώμη μου, η απόφαση που λήφθηκε από τους Ολλανδούς πολίτες. Η απόλυτη κυριαρχία του ποδηλάτου στους δρόμους, δεν αποφέρει μόνο αποφυγή των ρύπων της ατμόσφαιρας και του ήχου, αλλά προσφέρει ασυζητητί στον καθένα από τους ποδηλάτες, μια ζωή με λιγότερο άγχος και βέβαια μια καλύτερη φυσική κατάσταση, που βοηθά αναμφισβήτητα στην καλή ισορροπία του ψυχικού και πνευματικού τους κόσμου. Όπως έλεγαν άλλωστε και οι Αρχαίοι Έλληνες ‘νους υγιής εν σώματι υγιεί’.

Είναι αδιανόητο το πώς τα αυτοκίνητα εισέβαλλαν στη ζωή μας. Είναι ευρέως αποδεχτό βέβαια, πως έχουν βοηθήσει κατά πολύ τους ανθρώπους ανά τον κόσμο να διανύσουν μεγάλες αποστάσεις (κυρίως μέσα σε μια χώρα), αλλά ο τρόπος με τον οποίο τα χρησιμοποιούμε σήμερα είναι πιστεύω απόλυτα λάθος! Οι άνθρωποι έχουν επαναπαυτεί στην ιδέα ότι η κατοχή ενός αυτοκινήτου λύνει όλα τα προβλήματα μεταφοράς και δε δοκιμάζουν ούτε καν για τις μικρές αποστάσεις να χρησιμοποιήσουν το ποδήλατο, τουλάχιστον στις καλές μέρες, ή ακόμη να περπατήσουν λίγο. Η ανάγκη για ανανέωση της φυσικής κατάστασης παραγκωνίζεται και αντικαθίσταται από την άνεση που προσφέρει ένα μηχανοκίνητο μέσο μεταφοράς.


Πριν μερικά μόλις χρόνια οι κάτοικοι του Πεκίνου έκαναν ευρεία χρήση των ποδηλάτων, σε αντίθεση με τις μέρες μας, στις οποίες οι δρόμοι της πόλης αυτής κατακλύζονται με εκατομμύρια αυτοκίνητα. Αναρωτιέται κανείς, γιατί υπήρξε αυτή η καταστροφική μεταστροφή των συνηθειών των κατοίκων του Πεκίνου. Κατά την άποψή μου, το γεγονός αυτό έγκειται στην άνεση που προσφέρει ένα τέτοιου είδους μεταφορικό μέσο, όπως προαναφέρθηκε. Οι κάτοικοι ωστόσο, θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους τα προβλήματα που εγκυμονεί αυτός ο συνωστισμός αυτοκινήτων, όχι μόνο για τη ζωή και την καλή ανάπτυξη και εξέλιξη της πόλης τους, αλλά κυρίως ο καθένας για τη σωστή λειτουργία της δικής του καθημερινότητας.

Ας περιθωριοποιήσουμε λοιπόν αυτή τη μαζική χρήση αυτοκινήτων και ας εντάξουμε εμείς οι ίδιοι στην καθημερινότητα μας μια πιο υγιή και όμορφη συνήθεια, που αλλάζει αναμφίβολα τον τρόπο με τον οποίο σκέφτεται κ δρα κανείς!

Πηγές: www.podilates-thess.gr
www.kathimerini.gr

Categories: ,

2 Responses so far.

Leave a Reply